söndag 31 januari 2010

Att se i mörker

En jämförelse med tron är att gå in i ett nästan helt mörkt rum, där det finns de mest fantastiska skulpturer vars like aldrig skådats.
För att se dessa så måste man tillbringa en viss tid därinne, först när man kommer in så ser man ingenting.
Om jag nu vill veta något om dessa skulpturer, som jag faktiskt hört rykten om – vem ska jag då fråga?
Jag börjar med att fråga de som konstaterat att där inte finns något, jag behöver inte ens gå in och vända – det har dom redan gjort.
Sedan frågar jag de som inte givit upp utan tillbringat lite längre tid där, och dom kan intyga just detta, att där kommer så småningom att framträda de mest fantastiska skulpturer.
Dessutom så är flera av dessa personer sådana som jag normalt litar på, och skulle det gälla en annan fråga så skulle jag garanterat lita på dom.
Men just när det gäller detta rum så är det så svårt att tro dom!
Har dom bevis? Finns det tillräckliga skäl att tro dom? Dom flesta som varit i rummet har aldrig sett några skulpturer!

De vänner som sett skulpturerna har dessutom blivit förändrade! De är lugnare, gladare, de återvänder ofta och gärna till rummet. Detta rum och dessa skulpturer verkar ha en otrolig inverkan på dom!
Men ändå - det är nog inte sant, om det var något annat dom berättade om så skulle jag tro dom, men bara ett rum och lite skulpturer kan inte betyda så mycket – det låter för bra för att vara sant!

Inga kommentarer: