torsdag 14 maj 2009

Varför handlar människan mot bättre vetande?

Undersökning efter undersökning visar att människan visst blir lyckligare om hon får det bättre, men bara upp till en väldigt basal nivå där dom grundläggande behoven är tillgodosedda. Därefter ökar inte lyckan automatiskt för att man får det ännu bättre.
Man kan sätta sig och resonera med dom flesta att pengar inte är det viktigaste, att pengar t.o.m kan vara destruktivt. Ändå gör många nästan vad som helst för att skaffa mer pengar och mer saker.

Har ni någon gång besökt ett shoppingcenter eller varuhus, har ni märkt stämningen som ofta råder på dessa ställen? Man är ofta helt inriktad på SITT projekt och att få tag på SINA saker. Om man ser sina medmänniskor så är dom ofta konkurrenter om den plats man vill ha eller de saker som man vill köpa. Denna inställning skapar inte glädje – glädje som alla egentligen vill ha.
Det värsta är att det är väldigt lätt att själv bli likadan, att följa med i andan.
Har ni provat att vara helt tvärtom – gå in på Bauhaus, prata med människor, hjälpa dom.
Jag lovar ni går ifrån Bauhaus lyckligare än någonsin!
Och det lovar jag att dom ni träffat gör också – och dom i sin tur kommer att göra andra lyckliga!

5 kommentarer:

Bitte sa...

Mycket bra inlägg!!

Peter Wiberg sa...

Tack Bitte!
Du är helt otrolig! ;-)

Bitte sa...

Otrolig? På ett positivt måste jag hoppas då! (Fast lite knäpp är jag förstås - för det underlättar ju!)

Peter Wiberg sa...

På ett positivt sätt såklart!

Bitte sa...

Tack! En välsignad söndag önskar jag dig!