söndag 19 oktober 2008

Historisk körfestival

Jag kommer just tillbaks efter en omtumlande helg.
En katolsk körfestival i Vadstena med över 100 deltagare.
Kanske den första katolska körfestivalen i vårt land?
Körer kom från Gävle, Uppsala, St Eugenia och Domkyrkan i Stockholm, Skövde, Lund.
Dessutom enstaka deltagare från andra ställen.
Det hela leddes av vår utmärkta musikkonsulent i stiftet, Ulf Samuelsson.
Även Anders Ekenberg, Anders Piltz och Elisabeth von Waldstein medverkade.
Det mäktigaste var en vesper i den stor klosterkyrkan (Blåkyrkan)
Det måste ha varit längesedan sådana toner klingade i den kyrkan - man verkligen kände historiens vindslag!
Vi avslutade med medverkan i en högmässa hos Birgittasystrarna i deras nya kyrka.

Vilka möten! Vilka fantastiska människor! Man önskar bara det hade varat längre.
Och fantastiskt föredrag av Anders Piltz om musiken som lovsång.
(Jag kommer att publicera länk till detta senare)
Man går hem stärkt i sin musik och tro.
Även Dagen hade med info om denna helg:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan väl skriva något om det på Dagen.se? dagen.se/lasardagen

Anonym sa...

:-) Två själar en tanke, ser jag. Jag tänkte också föreslå LäsarDagen. Det kunde behövas litet katolsk närvaro där.

(Fast det låter rätt vackert i Klosterkyrkan under SSBs generalkapitel också...)

Z sa...

Synd att min man och jag missade dig. Vivar de enda från kören i Lund som inte kunde komma :(

Men hoppas ni hade skoj. Jag är impad av Ulf samuelsson.

Peter Wiberg sa...

Jag kanske skriver nåt i dagen.

Z, jag är ännu mer imponerad av Ulf efter denna helg. Vilken energi! och man ser precis vad han vill med kören.
Vilken förstärkning musiken i stiftet fått genom honom.