onsdag 27 februari 2008

Frågor som växer till svar


Varför berättade ingen:
Att mässan som förr kunde kännas lång och tråkig, nu alltid är veckans höjdpunkt.

Varför berättade ingen:
Att ett troget äktenskap inte leder till att man tröttnar på varandra, utan på sikt ger nya dimensioner och en förälskelse som inte minskar i intensitet, utan snarare ökar med tiden.

Varför berättade ingen:
Att den dagliga bönen faktiskt blir dagens höjdpunkt och största glädje.

Varför berättade ingen:
Att helgonens biografier är berättelser som vida överstiger de mest fantastiska påhittade historier. Samt att dessa personligheter överglänser påhittade superhjältar men med den skillnaden att de faktiskt har hänt och att få känner till dom.

Varför berättade ingen:
Att glädjen i tron faktiskt överstiger alla annan glädje man finner utanför tron.

Varför berättade ingen:
Att den dagliga rosenkransen ger dagarna en större frid och verkligen gör skillnad.

Varför berättade ingen:
Att meningen med livet inte är en öppen fråga utan ett svar, utan att meningen är att växa i relation till vår Herre och skapare.

Varför berättade ingen:
Att tanken på döden som tidigare skapade ångest, nu snarare får en att känna frid och längtan.

7 kommentarer:

Tuve sa...

Ett så fantastiskt sant inlägg! Tack!

Anna sa...

Mycket vackert inlägg!
Jag brukar säga till mina barn att superhjältar är till för icke-kristna, då de inte har några helgon ;)

Unknown sa...

Hmmm, vad säger man, när man läser något så bedövande vackert?

Kanske bara -

TACK!

Johanna G sa...

Jo, ett väldigt ödmjukt tack, rakt från mitt hjärta också.

/Johanna G

Unknown sa...

Bästa posten! Tack för dessa frågor; även om de förvisso växer till svar så kan de också vara rikigt bra - just som frågor...

Mvh Daniel

Z sa...

Peter
Du har djupa insikter!

Peter Wiberg sa...

Tuve, Anna, Zoltan, Johanna, Jakob & Rakel, Z och alla andra.
Tack för alla kommentarer!
Det är ett stöd i valet att börja skriva, något jag tänkt på i snart 2 år.
Den aktuella texten kom till mig en speciell morgon, jag klev ur sängen och skrev ner den.
Det speciella med denna morgon var att jag skulle gå på en ung persons begravning.